Student Bio

Thursday 12 April 2012

Akulah Dr Tumbuhan

Assalamualaikum..


sem ni aku belajar mengenai plant pathology.. memang menarik subjek ni.. Aku tahu ramai yang tertanya-tanya subjek apakah plant pathology ni.. belajar apekah??? Plant pathology ni secara ringkasnya, aku boleh katakan, ia adalah mengenai penyakit pokok.. penyakit pokok ni boleh disebabkan pelbagai jenis pathogen seperti virus, fungus, bacteria dan beberapa faktor lagi.


Belajar subjek ni membuatkan korang semua terasa seperti penyiasat pun ada.. seperti doktor pun ada.. memang best la ambil subjek ni. Korang akan menyiasat siapakah punca kepada penyakit pokok tu.. and korang akan mencari jalan untuk mengatasi penyakit tu macam doktor.. tapi bezanya, pesakit korang tak akan mencari korang, sebaliknya, korang lah yang kena cari sendiri pesakit korang..

Macam aku baru-baru ni buat experimen ke atas penyakit yang menyerang buah honey dew (tembikai susu).
tengok buah tembikai tu rasa nak makan jer... *nak makan ke? >.<



ni lah mangsa experimen aku









Setelah melalui beberapa process pencarian, inilah punca nya

ni luarannya
Ni lah spore fungal kat atas tadi... mcm bulan sabit..

Haaa.. kalau nak tau, namanya Fusarium semitectum. bentuk dia mcam bulan  sabit, tak pun macam kacang buncis. memang best tgk benda ni.. tapi sakit mata kalau kena tengok lama-lama. =.=''



tapi macam mana pun experimen aku fail sebab tak cukup masa nak sambung, dan lepas aku letak balik spore ni dekat buah yang baru, benda ni tak mau tumbuh.. *fail!! Bagaimanapun hal ini tak akan melemah kan semangat aku sebab, biasa lah kegagalan dalam sesuatu experimen.. nak cipta mentol pon perlukan 1000 cara yang salah.. inikan pula baru belajar dalam subjek ni.. hehehe..


"Kegagalan adalah satu penanda aras untuk mencapai kejayaan"
-Bio Syahmi-

Oleh itu jangan lah korang semua pun cepat lemah semangat kalau fail sesuatu benda.. cuba lagi yer..


nota bio : kalau berminat, cuba la amik subjek ni.. best!!

No comments:

Post a Comment